Kreativt mod

Undersøgelser viser, at en gennemsnitlig 40-årig griner 18 gange om dagen. En 4-årig derimod? De griner i gennemsnit 300 gange om dagen. Det lader altså til, at det at blive voksen ikke gør livet sjovere. Og det kan man egentligt godt forstå. I mange store virksomheder i dag bliver der lavet processer for at lave processer med subprocesser. Virksomhederne er fyldt med KPI’er og templates for alting. Det lyder ikke særlig sjovt, gør det?

I LEGO tror de på, at børn er vores rollemodeller. De er til stede i nuet og mærker efter, hvad de har lyst til. De har en autentisk begejstring og optimisme. I et barns hoved bliver der sjældent tænkt ”hvad nu hvis”.  

Kan voksne ikke også leve sådan? Det er selvfølgelig væsentligt, at voksne har et ansvar og ting, der skal gøres, men hvad nu hvis, det hele kunne gøres lidt sjovere?

Hos LEGO har de ansat en play director, Vivi K. Schlägelberger. Hun arbejder for at skabe en mere legende tilgang i virksomheden. For hvordan kan man kræve, at medarbejdere er kreative, hvis de efterlader hjernen udenfor kontoret, fordi alt består af gentagelser og processer?

Hvis man vil ændre noget i en stor virksomhed, kræver det kreativitet og mod. 

Vivi K. Schlägelberger holdt oplæg på Klean Materclass 2019 om netop dette. 

På hendes powerpoint slide stod der: ”HIHHH er kreativt mod?” Hvad i hede hule helvede er kreativt mod?

Hør oplægget her og få svar på, hvorfor det kreative mod er vigtigt, og hvordan det bliver skabt gennem leg.

Vivi K. Schlägelberger

Personlig udfoldelse og kreativitet er stærkt samlende. På samme måde kan et fælles opgør med det meningsløse skabe stærke bånd.

Vivi er SCD hos LEGO og arbejder til daglig i en kultur, som er båret af en stærk vision om at opfinde fremtidens leg. Samtidig er der også en dagligdag, der skal passes.