Skønhed

Forstil dig, at du sidder i et rumskib. Du sidder ved siden af en astronaut. Edgar Mitchell. Han beder dig om at kigge ud ad rumskibets vindue. Her kan du se solen, månen og jorden, der svæver i det store, endeløse rum. Edgar Mitchell kigger på dig og siger: ”første gang, jeg så det billede, var jeg overfældet af en euforiserende følelse af skønhed. Det flød i min krop som en flod”. Han fortsætter og siger: ”hvad, jeg realiserede i det øjeblik, var, at molekylerne i min krop, molekylerne i min rumdragt, molekylerne i rumskibet, de er alle engang blevet skabt i en stjerne. Vi er alle stjernestøv.” 

Vi er alle skabt ud fra det samme, og selvom der er meget, der alligevel adskiller os, har vi ét fælles sprog. Skønhed. Alle er i stand til at se det eller mærke det. Skønhed forbinder os. Det er universelt. 

Når vi skaber innovation, bør vi derfor stille os selv spørgsmålet: ”Hvordan kan verden blive smukkere?” Det er et spørgsmål, alle kan forholde sig til. Det kan få os til at tænke på, hvilken verden vi forsøger at skabe. 

Douglas Engelbart opfandt den første PC-mus. Da han døde, var det den reference, aviserne brugte i omtalen af ham. Men Douglas’ vision var ikke at opfinde musen i sig selv. Hans vision var at skabe teknologi, der kunne etablere kontakt og samarbejde, samtidig med at det kunne foregå i forskellig tid og forskellige steder. På den måde ville det være muligt for mennesker at dele viden og informationer for at løse nogle af verdens mest presserende problemer. Dét var hans vision.

Alan Moore mener, at når innovation skal skabes, skal det være ud fra, hvilken verden man ønsker at skabe. Det skal være udgangspunktet. Det holdt han oplæg om på Klean Masterclass 2020.

Alan Moore

Alan Moore er designer og forfatter til bogen Do Design - Why beauty is key to everything. Alan har gennem sit omfattende arbejde med innovation erkendt en ting: At smukke virksomheder er fremtiden. De er attraktive for medarbejdere, kunder og investorer. Hans livsmission er at hjælpe virksomheder med at opdage deres egen unikke skønhed. Hvordan ville din virksomhed se ud, hvis den skulle være lidt smukkere?