Fælles rammer for innovation

Når en hund ser en mand siddende på en bænk i en park, er det ikke usandsynligt, at hunden energisk og logrende kommer over for at lege. Dens logrende hale og glæde bliver vildere og vildere for at engagere manden på bænken til at lege med. På et tidspunkt stopper hunden, fordi den kan mærke, at manden ikke lader sig smitte af energien. Hunden stopper og går væk. Måske lidt bedrøvet. Hunden ved bare ikke, at manden er en statue. 

På samme måde kan situationen udspille sig i en familie, hvor lillesøster kommer ind og lægger al sin kraft i at få storebror til at være med til at lege. Det kan være svært for lillesøsteren, der stadig går i børnehave, at forstå, at storebror ikke kan være med. Sagen er, at storebror er ved at lave en skoleopgave.  Måske har han virkelig meget lyst til at være med – men han kan ikke. I lillesøsterens verden, der kun består af leg, kan det virke uforståeligt.  

Der er et gennemgående tema for de to situationer. For hunden og statuen, lillesøsteren og storebroren. Deres virkelighed udspiller sig ikke inde for de samme rammer. 

I hundens tilfælde, kan den være nok så ivrig, men den forsøger at lege med et ikke eksisterende væsen, der aldrig kommer til at rejse sig og lege med pind. Lillesøsterens lege kan lyde nok så tiltalende og eventyrlige, men hvis storebror ikke har tiden, så kommer det aldrig til at ske. 

Der er en parallel mellem de to situationer og scenariet, når en innovationskonsulent kommer ind i en virksomhed. Ofte kan konsulenterne få en følelse, der minder om de to ovennævnte situationer. Den store vil ikke lege med. 

Problemet er, at innovationskonsulenten og virksomhedens medarbejdere ikke spiller inde for de samme rammer. Medarbejderne ved godt, at de skal være skøre og vilde for at skabe innovation, men når der ligger en lang to-do liste på skrivebordet mandag morgen, så er det tiltalende at gøre som man plejer. 

For at innovation skal fungere, er der behov for et nyt sprog. 

Hvordan man skaber det, har Kim Svendesen, director for Stibo Acceleartor, holdt oplæg om på Klean Masterclass 2019.

Kim Svendsen

Kim Svendsen er Director af Stibo Accelerator – et initiativ der årligt gennemfører 10-20 radikale innovationsprojekter sammen med studerende og iværksættere. Alle projekter udforsker i samarbejde med Stibo’s kunder, leverandører og partnere potentialet i trends og teknologier der måske og måske ikke kommer til at udfordre de brancher virksomheden betjener.