Dårlige idéer og succes

En virksomhed lavede et produkt, der fejlede. Alligevel endte det med at blive deres største succes. Men det krævede et skift i tankegangen.

Virksomheden ville gerne lave superlim. De forsøgte sig i lang tid med forskellige opskrifter og metoder, men det lykkedes ikke. De fandt ikke koden til at skabe det ønskede produkt. Superlimsprojektet blev skrottet. 

En dag arbejdede en af de ansatte på kontoret sent om aftenen og skulle møde sent næste morgen. Han ville gerne viderebringe en besked til en af hans kolleager, der skulle møde tidligt.  Han skrev beskeden på et stykke papir og ledte efter noget tape, så han kunne klistre det på kolleagens dør. Han havde bare et problem. Han kunne ikke finde noget tape. Han rodede i sin kontorskuffe og fandt et af de fejlede produkter fra superlimsprojektet. Han skrev beskeden på det fejlede produkt, hang det på kollegaens dør og gik hjem. Intetanende om, hvad det ville føre til.

Næste dag kom kollegaen ind på kontoret. På hans dør hang der et papir. Uden tape og uden at efterlade mærker. Post-it-noten var blevet skabt. Det endte med at blive virksomhedens primære produkt, selvom det startede med at være et fejlprodukt. 

Juan Carlos Velten holdt på Klean Masterclass 2017 oplæg om, hvordan dårlige idéer kan blive til succeser – hvis man er opmærksom.

Juan Carlos Velten

JC Velten taler om sammensmeltning af startup-univers og corporate virkelighed. Nøgleordet er innovation og han viser en god øvelse og giver fem konkrete råd til adfærdsstyret innovation.