Digital forhandlerplatform giver konkurrencefordele
Når man sælger sine varer gennem forhandlernetværk, kan der være en stor fordel i selv at eje den digitale platform. Det giver både kontrol og stordriftsfordele. Og så kan det være en afgørende konkurrenceparameter. Sådan er det for Deco Group, som står bag gardinmærkerne Debel og Kirsch.
VÆRDI
10-dobling af omsætning på 3 år
KUNDE
Deco Group
SERVICE
Digital platform
KUNDEANSVARLIG
Jesper Sørensen

Eksponentiel Ecommerce omsætning
Klean har udviklet den Ecommerce platform, som anvendes af bl.a. Bilka, Føtex, Jysk, ILVA og Bauhaus, når de sælger mål-selv gardiner produceret af Deco Group.
Platformen er baseret på en stor mængde generel funktionalitet, kombineret med en lille mængde funktionalitet som er skræddersyet til den enkelte forhandler.
Den store mængde generel funktionalitet betyder højt afkast pr. udviklingskrone, fordi der skabes værdi hos alle forhandlere på én gang. Det betyder også lave omkostninger til kvalitetssikring og fejlhåndtering, fordi test og fejlretning slår igennem hos alle forhandlere på én gang. Endelig betyder den store mængde generel funktionalitet, at der kan lanceres løsninger til nye forhandlere meget hurtigt.
Den lille mængde skræddersyede funktionalitet omfatter bl.a. individuelt udseende, særlige ønsker til leveringsmetoder og integrationer til forhandlernes interne systemer, f.eks. kundeservice.
Den samlede løsning, som er baseret på Magento Ecommerce og Wordpress CMS, omfatter allerede mere end 20 hjemmesider, og flere er på tegnebrættet. Valget af de licensfrie Open Source platforme Magento og Wordpress betyder, at der ikke er licensomkostninger forbundet med at åbne nye hjemmesider.
Platformen er udviklet med Kleans mindset om at skabe størst mulig værdi med mindst mulig indsats. Derfor er udviklingen startet med en prototype for én forhandler. Næste naturlige skridt var at kunne skalere platformen til flere forhandlere, og næste igen at kunne skalere ud over Danmarks grænser. Siden er der taget yderligere skridt for at styrke både kerneforretning og administrative funktioner hos Deco Group, i takt med at det digitale forhandlernetværk er vokset.
Ecommerce omsætningen er 10-doblet i platformens 3-årige levetid.

"Seriøsiteten, tilgangen og forståelsen af vores forretning har været udslagsgivende for valget. Klean er ’tung’ på viden, indsigt og teknik. Vi er startet med Klean i vores onlineeventyr – og vi har tænkt os at tage dem med på hele turen"
Christian Fast, CEO, Deco Group
Fakta
11 forskellige gardintyper, knap 1000 forskellige dessiner, ca. 35 tilkøbsmuligheder – sammen med individuelle vinduesmål ned på tiendedele centimeter gives et utal af kombinationsmuligheder.
Omsætningen fordeler sig med 47% på desktop, 17% på tablet og hele 36% på smartphones. Indsatsen for at opnå en god brugsoplevelse på alle skærmstørrelser er altså lykkedes. Faktisk er omsætningsandelen på smartphones overraskende høj – kompleksiteten taget i betragtning.
Bilkas forhandlerplatform — Jysk's forhandlerplatform — ILVAs forhandlerplatform
Skal vi drøfte dine digitale tilbud til dit forhandlernetværk?
Hvis du er interesseret i at høre nærmere om processen med Deco Group eller jeres muligheder for digitale løsninger så kontakt Jesper for en uforpligtende snak.
