Kunde
Aarhus Universitet fungerer som projektkoordinator for DIGYMATEX, et EU-finansieret projekt, der har til formål at levere evidensbaserede værktøjer til at forstå og fremme børns digitale modenhed. Som projektkoordinator leder Aarhus Universitet samarbejdet mellem de involverede partnere og sikrer, at projektets mål opnås effektivt. DIGYMATEX ønsker at levere klare beviser på, hvordan digital modenhed påvirker teknologiadfærd hos børn i alderen 9-16 år.
Vi er stolte af at have været i tæt dialog og samarbejde med forskningsholdet omkring udviklingen af appen DigySMART, til børn i målgruppen 9-12 år, som skal undersøge hvorledes man kan understøtte børn til anvende deres mobil som en praktisk hjælper i dagligdagen.
Ydelser
- Konceptudvikling
- Design & UX
- Appudvikling
- Contentudvikling
CASE
Udfordring
DIGYMATEX manglede et værktøj til at undersøge og styrke børns digitale modenhed.
Løsning
Udvikling af DigySMART-appen i no-code platformen Glide – et legende læringsunivers med avatar, missioner og belønning, designet til at engagere børn og gøre komplekse funktioner på mobilen lette at forstå.
Resultat
En brugervenlig app, der hjælper børn med digitale færdigheder og giver forskerne værdifuld indsigt i børns digitale modenhed.
Rikke Nyland Christensen
Associate professor, AU
Appen kan både bruges til at undersøge, hvordan vi styrker børn og unges digitale kompetencer, og til forskning i digital modenhed. Dermed får vi et stærkere evidensgrundlag for at forstå børn og unges brug af digitale enheder – og for at udvikle deres digitale kompetencer yderligere. Vi valgte Klean til at hjælpe os med at komme fra idé til handling. Gennem værdifuld sparring, tæt dialog og kvalificeret støtte fik vi hurtigt realiseret børn og unges idéer til en prototype på et digitalt forskningsredskab.
Digital læring gennem underholdende missioner
Gennem underholdende interaktive oplevelser, bliver børnene i et forløb på fire uger, dagligt sendt på en mission de skal løse sammen med avataren Dex. Missionerne giver børnene indblik i nye apps og funktioner, som de måske ikke er klar over, deres telefon har. Appen belønner børnene med medaljer for deres præstationer, hvilket skal gøre læringen sjovere og mere motiverende. Før og efter de fire uger projektet foregår, bliver børnenes digitale modenhed testet, for at se om appen er med til at øge deres digitale færdigheder og forståelse for mobilbrug.
Brugeroplevelse og design
Appen er udviklet med fokus på brugervenlighed og interaktivt design, der appellerer til børn. Den intuitive grænseflade gør det let for børnene at navigere og deltage i missionerne, mens de lærer om de forskellige funktioner og muligheder på deres mobiltelefoner.
No code værktøj til udvikling
Glide er den platform, der blev valgt til at udvikle DigySMART-appen. Glide er en innovativ og brugervenlig appudviklingsplatform, der gør det muligt at skabe fuldt funktionelle apps uden avancerede kodningsfærdigheder. Med Glide har projektet haft en hurtig og effektiv udviklingsproces, som har været let tilgængelig at justere til løbende efter brugertest kom med nye indsigter. Da appens levetid, ikke i første omgang, er ment til mere end projektets varighed på de fire uger, var Glide et kosteffektivt valg, som hurtigt fik projektet op at køre.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under grant agreement no 870578.
Lyder det interessant?
Kontakt Claus Nissum Holm for en uforpligtende snak — vi kan helt sikkert hjælpe dig!