Sådan får du flere besøgende til at købe

Du har brugt masser af energi og ressourcer på at få dit website til at fungere som det skal. Du er glad for designet, integrationen til dine backendsystemer fungerer, og din indsats med SEO, e-mail marketing og sociale medier giver trafik til dit website, osv. Men alt for få besøgende køber noget.

Rigtigt mange sidder med netop dén udfordring. Desværre er der også rigtigt mange, der ikke formår at løse den i tide. Heldigvis kan du gøre meget for at forbedre konverteringsraten, og det behøver hverken at være svært eller dyrt.

Du kan begynde med at se på nogle af disse discipliner:

  • Vær din egen kunde. Foretag prøvekøb med jævne mellemrum. Var oplevelsen tilfredsstillende? Både på store og små skærme? Kom varerne frem til dig - til aftalt tid? Hvordan var varerne emballerede? Hvordan var informationsflowet gennem hele processen?

  • Spørg dine kunder om deres oplevelse og synliggør disse resultater for dine kunder på websitet. De fleste kunder læser omtaler og bedømmelser, og langt de fleste stoler lige så meget på andre kunders bedømmelser som de stoler på venners anbefalinger. 

  • Oplys tydelige fordele ved at købe en vare eller ydelse. En vares specifikationer er vigtige. Men fortæller du også hvad man kan få ud af at købe din vare har du givet dig selv en fordel frem for dine konkurrenter.

  • Giv oplysninger som hjælper brugeren til at tage en hurtig beslutning. Oplysninger som "kun få tilbage", "Prisen stiger på mandag" eller måske "Gratis fragt på denne vare" vil øge konverteringen for kunder, som er tæt på at tage en beslutning - især hvis du giver disse oplysninger lige dér, hvor beslutningen skal tages.

  • Lad være med at skjule kundens omkostninger. Jo tidligere du kan fortælle hvad fragtprisen er, jo bedre. 2/3 af alle indkøbskurve forlades, bl.a. fordi kunderne først opdager vigtige betingelser til allersidst i købsprocessen.

  • Gør det mere attraktivt at være kunde. Gør det synligt at du belønner trofaste kunder og fortæl, hvilke fordele man får ved at handle hos dig. Det kan være selvfølgeligheder for dig, men nyt for dine kunder. Du behøver ikke at give noget væk gratis for at være attraktiv.

  • Øg hastigheden på dit website. Over halvdelen af dine besøgende forlader dit website, hvis det tager mere end 2-3 sekunder at hente en side. Og de fleste af disse kunder kommer aldrig tilbage. 

  • Gør din søgefunktion bedre. Kan kunden ikke finde det hun leder efter, køber hun det ikke. Vær særligt opmærksom på brugsoplevelsen på små skærme.

  • Optimer dine produktsider. Gode tekster, flere billeder, relaterede varer, varianter, video og kundebedømmelser er nogle af de elementer, hvor langt de fleste websites kan forbedre sig. Husk at kunden ikke kan føle på varen eller se den fra forskellige vinkler - og kunden kan ikke spørge om hjælp som i fysiske butikker.

  • Lav splittest på centrale elementer i dit købsflow. Selvom du f.eks. har gjort dig umage for at placere elementer på websitet rigtigt og at formulere dine tekster bedst muligt, så kan du ikke på forhånd vide, hvad der får dine kunder til at købe. Det er lettere end du tror at teste f.eks. forskellige knaptekster mod hinanden og se hvilken, der får flest til at klikke.

  • Test med rigtige brugere. Du får uvurderlig information ved at give brugere specifikke opgaver på dit website, og iagttage hvordan de løser opgaverne.

Sidder du tilbage med følelsen af, at det er fuldstændigt uoverskueligt og at du da aldrig får tid til at fixe alle disse ting? Mit råd vil være at starte småt, og få nogle hurtige succeser i bogen. Hver eneste lille forbedring vil give dig blod på tanden, og efter nogle få (måske tilfældige) forbedringer vil du sikkert begynde på at planlægge hvordan du kommer videre.

Og hvis det ikke sker, så giv mig (Jesper Sørensen) et kald på 31 38 77 97. Vi er faktisk gode til at hjælpe med den slags. Både planlægningen og udførelsen. Vi kalder det Conversion Management.

Følg os her