Karrusel gør din forside dårligere

Det lyder måske smart med en karrusel øverst på forsiden, som automatisk viser forskellige bidder af indhold. Du snyder dig selv, hvis du tror, det gør forsiden bedre

Skal vi ikke sætte et stort element ind på forsiden, som automatisk skifter mellem at vise forskellige interessante informationer med store flotte billeder og pæn skrift? Så får vi liv på forsiden, og brugerne kan bare læne sig tilbage og få det vigtige serveret uden at skulle gøre noget.

Det lyder smart i en snæver vending, men problemet er bare, at det ikke virker. Pladsen er bedre brugt på noget nyttigt.

Ting der kører af sig selv, stemmer din bruger negativt mod dig og dit website. Det har været kendt i snart 20 år nu. Brugerne bryder sig ikke om, at noget bevæger sig, uden at de har bedt det om det. De bliver sure og begynder at bande (som hørt i test). Og når det går mest galt, betyder det, at de ikke kan finde det, de kom for. Kan du stå inde for det?

Det du tænker på som “interessant information”, er ofte i denne sammenhæng synonymt med “alt det som vi gerne vil fortælle vores brugere (om os selv)”. Dén slags information er som hovedregel det sidste, som brugerne kommer for at finde på dit website. Og det vil du så placere i et irriterende element på den første skærmfuld, som du præsenterer brugerne for, når de kommer til din forside? Det svarer til at sætte receptionisten til at råbe noget irrelevant direkte ind i hovedet på folk, så snart de kommer ind af døren. Overvej lige det en gang mere.

Brugeren finder ikke dit “fremhævede” indhold. Store flotte billeder og pæn skrift skulle give opmærksomhed. Det gør det bare ikke. Se hvor grelt det kan gå i Jakob Nielsens “Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility”.

Det kan godt være, du synes, du siger en masse med indholdet i karrusellen, men du bliver ikke hørt. Hvornår er du egentlig sidst selv gået ind på en hjemmesiden med det formål at læne dig tilbage og lade et for dit blik helt tilfældigt udvalg af indhold flimre forbi dine øjne? Folk klikker simpelthen ikke. Se de chokerende tal (og find link til flere) i Erik Runyons Carousel Interaction Stats.

Vi ved godt, at man som webansvarlig eller lignende kan komme under pres indefra, for at skulle sætte en karrusel på forsiden.
Stå imod. Ring efter os. 
Vi vil til enhver tid bakke dig op. Men start med at sende dette link rundt: http://shouldiuseacarousel.com. Det sælger lidt pointen som sig selv.

Følg os her