Hvad er dine digitale udfordringer?
Inviter dig selv til en uforpligtende snak og en kop god kaffe.

70 20 27 97

Fra digital drinksbillet til social party app

Hvordan kan man forene nattelivet med ny teknologi? Svaret er et stærkt koncept, hvor brugerne ikke blot er i fokus, men også dem der genererer indholdet.

Vibez kom til Klean med en idé om, at bruge deres viden fra nattelivet og restaurationsbranchen til at skabe noget unikt, hvor nattelivet og gæsterne kunne forenes i et fordelagtigt sammenspil for begge parter.
Problemet var bare, at de endnu ikke havde defineret, hvad brugerne egentligt ville have. Derfor kom de til os med et ønske om, at få hjælp til deres digitale udfordringer, men også få skabt et overblik over mulighederne for at optimere på deres konceptidé.

Video: Henrik Harmsen og Peter Marquardt, stifterne af Vibez, fortæller om deres udfordring og baggrunden for valget af Klean.

En ny spiller på markedet

Da Vibez stifterne, Henrik Harmsen og Peter Marquardt først kom til os, var det med en grundidé om en drinksbillet app, som primært var bygget på en købsmodel. Allerede inden det indledende opstartsmøde, havde de gjort et stort forarbejde, med en klar vision om, i hvilken retning de ønskede at tage deres idé, hvorfor de netop følte, at markedet manglede en ny party app og et udkast til designstilen.

Det de manglede var en digital partner, som kunne hjælpe dem med at realisere projektet igennem et udviklings- og designarbejde helt fra grunden. Med vores fokus på brugerne, brugsoplevelser og det vi kunne bidrage til ifht. udviklingsarbejdet med konceptudvikling, UX og design og skabe den røde tråd i hele projektet, gjorde at vi blev valgt til at løse disse opgaver.

Brugeren i fokus

En af opgaverne var, at skabe overblik over de mange ideer og ambitioner for konceptet. UX teamet stod for, at få identificeret det egentlige problemfelt og for at komme med en række løsningsforslag, som kunne bruges til at få tilrettet konceptet bedst muligt til målgruppen.

Hvor fokus i konceptet først var baseret på en købsmodel, prøvede Klean at udfordre hele grundtanken ved konceptidéen, for at optimere og gøre den bedre. Hvorfor ikke have brugerne i fokus frem for købet?

På baggrund af de indsigter og konklusioner der blev draget igennem de første møder, blev der udarbejdet en klikbar prototype. Denne prototype blev præsenteret for 4 grupper af personer i målgruppen. Derigennem blev der stillet spørgsmålstegn om, hvorvidt konceptet levede op til forventningerne og behov.  Deltagerne havde relevante input, som efterfølgende blev evalueret og integreret i det færdige design og user flow.

Video: Henrik Harmsen og Peter Marquardt, stifterne af Vibez, fortæller om processen og kommunikationen i projektet.

Det rette design

I designteamet blev det ret hurtigt besluttet at det skulle være et enkelt og fladt design. Det er minimalistisk og simpelt i udtryk og blottet for enhver form for unødvendigt fyld. Med ‘det flade design’ kan man fristes til at sige at kommunikationen er hudløs ærlig og let gennemskuelig. Den pinke nuance i Vibez logoet blev let at overføre til online medierne som den klare call-to-action-knap og en god kontrast til det mørkegrå univers der er fællesnævner for nattelivet.

 

Modsat mange andre projekter hvor Klean modtager en klar designmanual (CVI) fra kunden, var denne opgave anderledes. I dette projekt blev CVI’en til i tæt samarbejde med Vibez partnerne gennem hele processen.

Video: Henrik Harmsen og Peter Marquardt, stifterne af Vibez, fortæller om løsningen. 

Next step

Første udviklingsfase er blot en start på hele Vibez rejsen. Der der er lagt planer for de næste faser og lavet et roadmap for, hvad der skal ske i de kommende versioner. Her er det vigtigt ikke bare at bygge ovenpå med adskillige nye features, men at tilpasse det nuværende koncept sådan, at det er i overensstemmelse med brugernes egentlig behov og prioritere features som brugerne efterspørger. 

Vi glæder os til at at være en del af rejsen, sammen med det gode team bag Vibez.

Kunde:
vibez logo

Løsning 
Klean har leveret konceptudvikling, UX/UI, test af koncept samt interaktion og design.

Om Vibez
Vibez er en app der giver brugerne mulighed for, at møde nye venner og bekendte i et festligt miljø, eller holde styr på weekendens byture med vennerne.

Med Vibez prøver man at fjerne distancen mellem nattelivets festglade mennesker ved at tilbyde en platform, hvor det gør det muligt for brugerne, at invitere og sende vibez til hinanden, interagere og sætte gang i nattelivet sammen, frem for hver for sig.

Besøg siden
www.vibez.dk

Følg os her