Hvad er dine digitale udfordringer?
Inviter dig selv til en uforpligtende snak og en kop god kaffe.

70 20 27 97

Af: Jesper Sørensen 31. juli 2017

Hvor besværligt må det være at købe online?

De fleste, som sælger varer eller ydelser på nettet, vil typisk gerne lægge så få “forhindringer” som muligt for kunderne i checkout flowet. Devisen er, at jo lettere kunderne har ved at komme igennem tragten, jo højere bliver konverteringsraten.

I nogle tilfælde er det dog nødvendigt at have et checkout flow, som ikke er skåret helt ind til benet, såfremt produktet eller ydelsen kræver dette. Denne udfordring stod bilimportør Nic. Christiansen Gruppen netop overfor, i forbindelse med lanceringen af deres site til online korttids-leasing af biler: Simplygo.dk.

Hurtigt kørende

Simplygo.dk tilbyder en række biler i flere forskellige størrelser, og til mange forskellige behov. Som navnet indikerer, er leasing hos SimplyGo.dk en nem proces, hvor kunderne hurtigt bliver udstyret med en leaset bil, med meget kort bindingsperiode og 0 kr. i udbetaling.

Modsat den traditionelle leasing, hvor der oftest kommer en række ekstraomkostninger i form af forsikring, ejerafgift og en høj udbetaling, er alle disse udgifter med i prisen hos SimplyGo.dk.

 

 

100% selvbetjening eller lav friktion ved køb?

Grunden til, at SimplyGo.dk har et checkout flow, som ikke er strippet for alle ”forhindringer” er, at alle steps i oprettelsen af leasingaftalen klares direkte i browseren, hjemme fra sofaen. Fokus er på 100% selvbetjening frem for lavest mulige friktion.

Konfigurerbare produkter

Første skridt på sitet er naturligvis at vælge den bil, som man ønsker at lease, og herefter bliver man mødt af den første ”forhindring”: Konfiguration af sin bestilling. Hvornår ønsker man at have bilen til rådighed? Ønsker man at kunne køre flere kilometer end de inkluderede? Og hvad med vinterdæk og anhængertræk? Alle disse valg og tilkøb foregår via en tretrins konfigurator, som man gennemfører som det første.

 

 

NemID, kreditgodkendelse og underskrift – direkte fra sofaen

Da man nemt og bekvemt kan lease sin bil fra computeren, tablet eller smartphone, kræves det, at både sikkerhed, tryghed og tekniske muligheder er i top. En leasingaftale kræver både identitetsverifikation, kreditgodkendelse samt en underskrevet kontrakt for at være gyldig – og det er her, hvor flowet begynder at blive lidt mere komplekst end hos traditionelle online forhandlere:

  1. NemID og kreditgodkendelse
    Første skridt i checkout flowet er identitetsverifikation med NemID. Denne integration er implementeret ved brug af Penneo som mellemled, og ligner meget den proces man kender, når man logger ind på sin netbank med NemID.

    For at sikre, at man er kreditgodkendt til at oprette en leasingaftale, foretages der, efter indtastning af NemID, et opslag i et debitorregister via Bisnode. På den måde får kunden hurtigt af vide om han/hun er kreditgodkendt til at lease en bil hos SimplyGo.dk – man kan f.eks. ikke lease, hvis man er registreret i RKI.

  2. Opsætning af månedlige ydelser
    Selve betalingen af depositum adskiller sig ikke meget fra en betaling, i hvilken som helst anden webshop - men via betalingsudbyderen Altapay sikres det samtidigt, at det pågældende kort kan bruges til de løbende månedlige leasingbetalinger, ligesom SimplyGo-systemet bliver godkendt til at gennemføre disse opkrævninger hver måned.

  3. Digital underskrift af kontrakt
    Sidst, men ikke mindst, er det nødvendigt at underskrive leasingkontrakten digitalt, før denne er gyldig. Dette gennemføres igen vha. Penneo og NemID, hvor brugeren har mulighed for at læse sin kontrakt igennem i ro og mag, inden underskriften gennemføres.

Efter gennemførsel af ovenstående skridt er der altså ikke andet at gøre, end at vente på, at ens bil bliver leveret. Alt bliver klaret direkte i browseren, uden behov for yderligere “besværligheder”.

Konverteringsraten ligger over det forventede

Spørgsmålet er så, om det har kunnet betale sig at gøre billeasing til selvbetjening, eller om det ville være mere fordelagtigt med et mere simpelt checkout, men med flere manuelle steps efterfølgende – såsom f.eks. kreditgodkendelse eller underskrivning af kontrakt – med dertilhørende omkostninger. To måneder efter go-live af SimplyGo.dk er status hos Nic. Christiansen Gruppen, at konverteringsraten ligger over det forventede:

Se løsningen på simplygo.dk

Kunde

SimplyGo logo

Løsningen
Klean har leveret implementering, kvalitetssikring, sparring til løsning, UX mm.

Om SimplyGo
SimplyGo leasing er til dig, der har behov for en bil i en periode op til 12 måneder. Du skal ikke tænke på omkostninger til udbetaling, service, forsikring eller ejerafgift. Hele leasing processen er 100% digital, og tilmed den første af slagsen i Danmark

Se siden
www.simplygo.dk

Det er vores opfattelse, at kunderne ikke ser NemID som en barriere, men nærmere som et kvalitetsstempel/ tryghedsskabende element, der gør, at de godt ”tør” betale så mange penge i depositum, uden egentlig at kende os.
– Pernille Gerner Gravesen eCommerce Manager, Nic. Christiansen Gruppen

Følg os her