Hvad er dine digitale udfordringer?
Inviter dig selv til en uforpligtende snak og en kop god kaffe.

70 20 27 97

Folkevenligt informations-website

Folkekirken.dk har fået et digitalt ansigtsløft, som skal tilgodese de potentielt 4.4 mio brugere i Danmark.

Omkring 78 % af den danske befolkning er medlem af den danske Folkekirke. I forbindelse med livets store øjeblikke, stifter de fleste af os på et eller flere tidspunkter bekendtskab med Folkekirken - og i den digitale tidsalder kræver det et brugervenligt og visuelt website.

En informativ lækkerbisken

Hovedformålet med folkekirken.dk har været at skabe et lettilgængeligt og navigerbart informationswebsite.

 

Det har været afgørende at skabe et responsivt miljø, som tilpasser indhold på websitet uanset, om den besøgende kommer fra en pc, tablet eller smartphone. 

Den digitale designmanual

I arbejdet med designet har Klean udarbejdet en digital CVI (Corporate Visual Identity) for folkekirken.dk

Udover generel stil og tone for websitet, indeholder designmanualen eksempler på, hvordan inputfelter, bannere, links og knapper (Call-to-action) skal agere og fremstå på websitet. 

 

Navigation på baggrund af brugerinput

Udover at præsentere Folkekirken visuelt imødekommende online, skal websitet være let at navigere i. Den brugerorienterede tilgang har været i fokus helt fra starten af projektet, og Klean har i processen anvendt bl.a. "kortsortering" til at skabe den gode oplevelse på websitet.

Kortsortering anvendes ofte til workflows, menustruktur og website navigation. Websitet opdeles og indekseres inden for flere områder, hvorefter brugerpanelet placerer og fordeler de pågældende emner/kategorier inden for det område, der giver mest mening for brugeren.

Folkekirken smartphone

I processen for Folkekirken.dk har vi taget den eksisterende menu og testet denne på 20 personer online. Testene har bekræftet nogle forventninger, som vi efterfølgende har rettet til i en ny menustruktur, som giver mere mening for brugerne.

Menustrukturen er således baseret fra konkrete inputs frem for formodninger om, hvor et givent menupunkt/område giver mest mulig værdi og mening. 

Review af design efter implementering

Implementeringen af det nye Folkekirken.dk er varetaget af en ekstern leverandør til Folkekirken. Dog har Kleans digitale designer, Karina, lavet efterfølgende review af designet på den færdige løsning, og sikret, at de designmæssige overvejelser er overholdt.

 

Udbredelse til flere websites

Udover et visuelt løft til Folkekirken.dk, har den designmæssige opgave omhandlet landets ti stifter, som hører under Folkekirken og er et geografisk afgrænset område med provstier og sogne.

I arbejdet med stifterne har det været væsentligt at skabe genkendelighed med Folkekirken, samtidig med, at det enkelte stift kan skabe sin egen visuelle profil. 

Derfor udspringer stiftsiderne af Folkekirkens design, hvoraf den væsentligste forskel er, at øvrige farver fra designmanualen kan anvendes og skabe særskilt identitet. Blandt andet vil Viborg Stift inden for den nærmeste fremtid tage det nye design i brug.  

Har du lyst til at se mere?

Se resten af designløsningen på www.folkekirken.dk.

 

Kunde

Folkekirken logo
Løsning 
Klean har leveret ny UX baseret på indsigt og interviews, design i tråd med de overordnede retningslinjer for Folkekirken samt digital CVI

Besøg siden
www.folkekirken.dk

Følg os her